Vårt Paradis på jorden i höstskrud

Vårt Paradis på jorden i höstskrud
Välkommen att titta in, när du har vägen förbi Skara. Förvarna så vi finns hemma tel: 073 - 774 80 00 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mailadress: Byt ut & mot @

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- karinstellanolsson&hotmail.com ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

tisdag 11 augusti 2009

Höga Dagliljor / Hemerocallis är tveksamt vackra för ...

Höga Dagliljor / Hemerocallis är tveksamt vackra för man får ju stå på stege för att se hur de ser ut :o)
Min man Stellan är 182 cm över havet och denna är ytterligare några cm som syns på bilden



Lyckades ta ett foto, stående på tå och med uppsträckt hand, så jag åtminstonde kunde titta på den i datorn.

Så här ser i vart fall Hemerocallis 'Autumn Minaret' ut

Vet inte om jag kan tycka att en fylld, som inte är fyll, är någon lyckokast heller. Lite mer normal i höjden men inte mycket att titta på i alla fall.


Undrar just varför det blir så mycket konstiga Dagliljor i år???
Karin //


6 kommentarer:

Anonym sa...

Ståtlig lilja som tittar ut över sina kompisar. Mina dagliljor speciellt Frans Hals får bara mindre och mindre blommor och jag tror det beror på att den behöver mer vatten och ev näring. Men det blommar oh det är jag glad för.

kerstin

gittan sa...

Jisses vilken gigant! Jag visste inte att det fanns så höga dagliljor. Men jag får nog hålla med dig, vem har glädje av dem när man inte når upp att se. De fyllda är inte alls i min smak, maken däremot föll som en fura för dem / gittan

HelenJ sa...

Oj så hög! Kan ju hålla med om att det är tveksamt om den är så kul när man inte kan se blomman...
Fyllda blommor över huvudtaget är jag inte så fötjust i - det enkla är betydligt vackrare.
Fast de du visar är faktiskt vackra på sitt sätt ändå.
/Helen

Ing-Marie sa...

Vilken fin höjdare men den finaste tycker jag den som står bakom är.;-)

Linda Lunda sa...

MYCKET stilig!
Linda

Karin SKARA sa...

Hej Kerstin: Hur länge har den suttit på denna platsen? Dagliljor som minskar i blomning vill ofta omplanteras.
Här lyfter jag och delar med 4-7 års mellanrum, beroende på tillväxten och blomningen.
En planta som blommar bra trots att den blivit stor behöver EJ grävas i.
Dagliljor älskar: Grund plantering i mullig jord, SOL, Vatten, Näring, i den ordningen har jag märkt på mina.

Gittan: Gubbar är som dom är *L*

Helen: Just i år är jag mest glad i de småblommiga, enkelblommande, för de skickar upp en fasligt massa pinnar och blommar och blommar och ...

Ing-Marie: Bakom kameran eller blomman??? Du måste specifisera fattar du väll!!!

Linda: Ja, om man vill klättra på stege för att se skönheten.

Karin3 //