Vårt Paradis på jorden i höstskrud

Vårt Paradis på jorden i höstskrud
Välkommen att titta in, när du har vägen förbi Skara. Förvarna så vi finns hemma tel: 073 - 774 80 00 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mailadress: Byt ut & mot @

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- karinstellanolsson&hotmail.com ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

torsdag 13 augusti 2009

Fler galningar ute för att studera Perseiderna?



Vår dotter Bella, studerar Perseiderna, stjärnfallet över himlavalvet morgonen den 20090813
Är man stjärntokig så är man!!!

Bara +11 grader ute, det gäller att klä på sig ordentligt och då kan det vara skönt att dessutom svepa in sig i ett överkast av modell STÖRRE!

Tur att myggorna håller sig lugna i natt, annars skulle hon vara tvungen att svepa in sig ännu mer :o)



citat från:
KOSMORAMA PLANETARIUM Program STARLAB Aktuellt på himlen Länkar
AKTUELLT PÅ STJÄRNHIMLEN

Meteorer
Första halvan av augusti är det dags för Perseiderna. Det är en meteorskur; det vill säga lite extra stjärnfall.
I vanliga fall kan man se 1-2 stjärnfall på en timme, men några gånger per år blir det några extra. Framförallt är det nätterna 11-12 och 12-13 augusti som ska vara bäst. Kanske kan det bli ett stjärnfall varje eller varannan minut i bästa fall.
Tyvärr är månen uppe och lyser upp ganska kraftigt så risken är stor att de ljussvagaste stjärnfallen inte syns.
Man ska börja titta efter midnatt och helst kanske ligga ner i en vilstol och bara titta uppåt. Man behöver ingen kikare.



Mer går att läsa om planeter, stjärnhimlen och lite annat intresant på deras hemsida:


http://www.framtidsmuseet.se/kosmorama_himlen.html




Karin //

4 kommentarer:

Mia sa...

Många stjärnor att se på om dagen/natten alltså. I jämförelse med dom på himlen så är kanske din daglilja överkomlig likaväl :)

SugarPuff sa...

Typiskt Bella! :D

- Malin

Anonym sa...

Vad häftigt med stjärnfall!

Då tar jag med mig en ordentlig planta med vita flox,till Uddevalla!
Du undrade om jag ville ha något i utbyte.
När jag var hos dig sist hade du en eld törel på höger sida på väg upp till huset som var jätte fin!
Finns det möjlighet å få en liten planta av den kanske:-))

MVH MLK:-))Marie-Louise

Karin SKARA sa...

Hej Mia: Jag hade en underbar Daglilja i blom på morgonen efter stjärnnatten. Idag blommar den med en riktig blomma, snart kommer jag att uppdatera bloggen men en "missmäling" av högre rang.

Hej Malin: Kul att du tittade in. Visst är hon härlig min "lilla" tös. Inte mycket av intresse på min Blogg för dig men kanske till vintern när jag får in Japankorten. Bella är nog med på några även där. Välkommen tillbaka *L*

Marie-Louise: Gulledig!!! Skall se om det går att ta något på Törel, inte riktigt rätt tid nu, annars får du till våren.
Ett mycket bra byte för mig, jag tackar med det varmaste.

Karin3 //