Vårt Paradis på jorden i höstskrud

Vårt Paradis på jorden i höstskrud
Välkommen att titta in, när du har vägen förbi Skara. Förvarna så vi finns hemma tel: 073 - 774 80 00 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mailadress: Byt ut & mot @

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- karinstellanolsson&hotmail.com ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

torsdag 25 juni 2009

Hur VY-rabatten kom till för våra Hemerocallis : Dagliljor

Den 7/10-07 gjorde jag ett inlägg om hur vi "tillredde" vår senaste rabatt

http://olssonstradgard.blogspot.com/2007/10/en-lyckad-helg.html

Den 13/5-08 hade vi äntligen fått hem stockar att "kanta" med

http://olssonstradgard.blogspot.com/2008/05/nu-brjar-rabatten-bli-frdig.html

Så började den stora flyttcirkusen i slutet av Maj 2008, för att fortsätta i Augusti och avslutas i September. Det blev alldeles för varm och tort i Juni, för att vi skulle våga fortsätta planteringen.

Nu i år ser rabatten ut så här från Söder mot Norr:


Och från Norr mot Söder:




Hoppas ni kan se skillnaden, för den fick t.o.m. nytt namn. Inte VIN-rabatten utan VY-rabatten är numera "arbetsnamnet" på denna rabatten.
192 olika Hemerocallis : Dagliljor gick det att plantera i denna underbara stora rabatt.

Nu har tydligen sommaren äntligen kommit för att stanna och Dagliljorna är fulla av svullna knoppar, framöver kommer jag förhoppningsvis, kunna visa många vackra "NYA" Dagliljor här på Bloggen.

HA en underbar dag ALLA
Själv kommer jag att försöka hålla mig i skuggan, jag mår inte så bra när tempen stiger över +23 grader.

Karin //

7 kommentarer:

Linda Lunda sa...

Helt makalöst Karin!
Linda

Ing-Marie sa...

Ska bli roligt att se när du ska ut och fota alla liljorna....det blir väl snart

Mia sa...

192 !! Oj!! Det blir lite av en syn. Har setat en stund och følgt ditt bildspel. Otroligt så mange färger och former. Ser fram emot blomstringen :-)

sara på hedepipan sa...

Hej sara från kristinehamn här. 192 liljor jag är imponerad. Vilken underbar VY.
titta gärna in hos ig. jag kommer att titta in då och då jag måste ju se liljorna slå ut.
kram sara

Unknown sa...

Hej Har tittat igenom flera inlägg i din blogg men jag får fortsätta en annan dag. Var mycket intressant att titta på bla Japan Hostor mm//Britt

Karin SKARA sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Karin SKARA sa...

Hej Linda: NEJ, helt MAKElöst är det ser du väll *L* Jag står ju bakom kamran.

Hej Ing-Marie: Du får komma ner sedan om en 2-3 veckor när kulmen nås. Det är mäktigt vissa dagar när Dagliljorna blommar, ÖVERALLT!

ej Mia: Japp, där sitter det 192 st. och i Hästskon som finns på inlägg från förra året, sitter 140 andra. Pluss 100 vid lilla Dammen pluss några utspridda i trädgården. Är man insnöad så är man.

Hej Sara: Kul att "se" dig här. Jag såg ditt besök hos Ing-Marie, det var väll roligt, hon har en så spännande trädgård tycker jag.
Hoppas du kan komma ner till mig den 25:e så kan du titta på Dagliljorna med egna ögon.

Hej Britt: Det kommer massor med bilder från våra 2 veckor i Japan till vintern. Jag tog 2600 kort och det tar en liten stund att krympa dem alla *L*
Hostor blir det inimellom Dagliljorna för de börjar blomma snart de också. Det är ju inte bara för bladen man har Hosta, vissa har jättefina blommor som bonus.


Ha det gott ALLA och tack för besöket
Karin //