Vårt Paradis på jorden i höstskrud

Vårt Paradis på jorden i höstskrud
Välkommen att titta in, när du har vägen förbi Skara. Förvarna så vi finns hemma tel: 073 - 774 80 00 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mailadress: Byt ut & mot @

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- karinstellanolsson&hotmail.com ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

onsdag 13 juli 2011

Bästa tiden i Marum börjar NUUUU

Var på 40-års kalas hela fredagen. Sent kom vi hem men inte kunde jag låta bli att ta en runda i trädgården bara för att det blivit mörkt.



Måste ju se om några nya Dagliljor slagit ut medan vi var borta.


Endast katterna och jag i hela vida världen kändes det som. Tyst och stilla. Lite rassel i bladen är det enda som hörs.


Så trollskt att smyga runt med katterna. Gubben gick omedelbums och la sig.


Här är lilla söta Linda Lunda som fyllt 40-år och ställde till med en dundrande Trädgårdsfest. Att det regnade nästan hela tiden spelar ingen roll när humöret och sällskapet är på topp.
TACK snälla Linda för att vi fick komma.


Lite konstiga prickar hittade jag på min lilla söta Ros. Undrar vad det kan vara?


ÄNTLIGEN slog min lilla fröplanta Lewisia tweedyi från Danmark ut. Alldeles UNDERBART kritvit. Såg en planta med vita blommor hos en Trädgårdsamatör i Bohuslän 1999 och har längtat efter en liknande sedan dess. NU har jag en och lyckan är stor.


En vän från Stockholmstrakten kom förbi förra sommaren och hade med sig några vackra Liljor åt mig. Nu blommar de för första gången och är så vackra så det nästan gör ont. Tack snälla Jan Nilsson för de fina presenterna. Detta är Lilium hansonii


Men vad jag än lägger ögonen på så dras jag hela tiden mot Dagliljerabatterna. MASSOR av knoppar i år. Tror jag aldrig sett så många tidigare. Rådjuren brukar oftast äta av dem före de hinner slå ut.


Igår blommade 77 olika namnsorter av Dagliljor. Hemerocallis 'Willie Bill' är detta. Mörkt orange och med en mörkröd ring i mitten.


Hemerocallis 'American Revolution' till vänster, H. 'Dido' till höger, lite tissel och tassel i rabatten är bara mysigt.


Har ju inte bara Dagliljor att bevaka utseendet på. Våra Hostor är också i högform. De växer så det knakar. Hosta 'Orange Marmalade' den gula längs fram. Hosta Thunderbolt' lite bakom vacker med sina stora runda blåa blad med yttepytte lite vit i mitten


Min kära vän Carina Schill, från djupaste Smålandsskogarna (nästan) har gjort en underbar Ekunge till mig. Ligger nu så tryggt och sover under min favoritek Quercus dentata 'Pinnatifida'
.
Snart skall kameran vara laddad så jag kan ta kort på den fina sakerna Linda Lunda gjort till min trädgård. Den som väntar på något gott .........
Man skulle nästan kunna tro att det var min Födelsedag vi firade i fredags ;o)
.

Karin //
.

5 kommentarer:

Gardens at Waters East sa...

Karin, Just checked out you posting for the day. Since I hybridize day lilies as a hobby, I did enjoy you photos of the day lilies. In a few days the ones I hybridized four years ago will bloom for the first time. Am really interested in seeing what I have "created" By the way, there should be some way for you to have a translator tab on your blog. That way I can get it into English. I have absolutely no ability at Swedish! See if there is a way. I know others who have that kind of a tab translator. Jack

LindaLunda sa...

MMmm så fin den är den lilla ekongen!
Linda

Susie på Stjärnarve... sa...

Gillar verkligen dina mörka bilder, det såg så mysigt ut på dom!
Jag tycker jag har ganska många dagliljor, men när jag ser dina så förstår jag att det bara är en droppe i havet - alltså dagliljehavet!
Tyvärr blir det inget besök i Skara i år eftersom vi har planerat en helt annan, mycket kortare rutt, och veckan innan den 6 augusti måste jag vara tillbaka på Gotland.

Anette sa...

Klart man måste se vad nytt är i trädgården även om timmen är sen!
En liten förfrågan, är det möjligt att komma förbi hos dig en helt annan dag...passerar Skara den 24:e?
/Anette

Alen Trädgård sa...

Håller med dig om att det är underbart att vandra runt sent på sommarkvällarna i trädgården, ljuset, dofterna och ljuden förstärks och det är ljuvligt:) Urläckra bilder du visar. Visst hade vi det trevligt hos Linda, det var en verkligt fin buffé som hon lagat till och dukade upp:)) Söt liten ekunge du fick, jag fick en underbar liten änglabäbis:)) Den ska jag visa på min blogg någon dag. Ha det gott/Monne