Vårt Paradis på jorden i höstskrud

Vårt Paradis på jorden i höstskrud
Välkommen att titta in, när du har vägen förbi Skara. Förvarna så vi finns hemma tel: 073 - 774 80 00 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mailadress: Byt ut & mot @

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- karinstellanolsson&hotmail.com ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

tisdag 1 december 2009

TÄNT var det här 1:a December 2009

ÄNTLIGEN December!!! Nu är granarna tända och får så vara, ända till sista Januari. Längtar varje höst till denna dagen, när våra granar får sina ljusslingor och de kan ge lite ljus och fägring till trädgården.
Fullmånen lyser också vackert mittimellan dem nu på morgonen. Förlåt den darriga bilden, det är alltid svårt att fotografera ljus i mörker.
.
FINALLY December!!! Now I turn on the lights in the spruce and it will be like that to the end of January. Every autumn I long to this day, when the spruce get the light and give beauty to the garden.
The full moon light so beautiful between them now in the morning. Forgive the shaky photograph, it's always difficult to take a photo in the dark.

Nedan kort tog jag i går middag med riktning mot huset. Trots att det var ljust ute ser det ut att vara mitt i nattens mörker.
.
Below is a photo that I took yesterday noon whit direction to our house. Despite that is was daylight it look like it was in night darkness.

Det är inte mycket som blommar i trädgården nu men en liten rosenknopp hittade jag. Undrar om den kommer att orka slå ut?
.
That is not very much flowering in my garden now but a find a small Rosebud. Wonder if it be able to bloom.

Hittade även blommor på Slingerstormhattarna. Aconitum hemsleyanum blommar alltid sent men jag vet inte om jag haft några blommor i December förut.
.
Find also flower on Aconitum hemsleyanum, it always flower late but I dont know if I somtime earlier have seen it in December.

Även den lite mer rosa plantan av Aconitum hemsleyanum har en liten blomma. Ser ut som en liten fågel tycker jag.
.
Even the pink seedling of Aconitum hemsleyanum have a small flower. I think it look like a little bird.


Blommor är inte allt, även vissa bär är vackra att titta på. Vår Rönn / Sorbus 'Harry Smith' har vita bär som nu håller på att gå över i rosa.
.
Flower are not everything, even some berry are lovely to look on. Our Sorbus 'Harry Smith' have white berry beginning to be pink.


Blad är också vackert och nu har Eken / Quercus palustris 'Swamp pygmy' börjat färga sina vackra blad i härlig Julröd färg.
.
Leaf are also beautiful and now have Quercus palustris 'Swamp pygmy' begin to show the beautiful Christmasred color.


Annars finns ju alltid Benveden / Euonymus oxyphyllus att titta på om man gillar röda höstlöv.
.
Otherwise there are always Euonymus oxyphyllus to look on if you like red leaf.


Eller varför inte njuta av Berberis thunb. 'Silver Miles' vackra färg.
.
Why not enjoy Berberis thunb. 'Silver Miles' lovely color



Ha en riktigt skön December, ALLA ni härliga människor där ute runt om på jorden som är så snälla och komenterar/läser på min Blogg.
ALLTID så trevligt att läsa era små komentarer och jag TACKAR VARMT för att ni visar intresse för lilla mig, mina tankar och bilder.
.
Have a really pleasant December, ALL you glorious persons out there round Earth who are so kind and comment/read my Blog.
ALWAYS so pleasant to read the commentary and I THANK FAITHFULLY that you have interest for me, my thought and pictures.
.
Karin //

12 kommentarer:

gittan sa...

Ljusslingorna piggar verkligen upp i mörkret. Slignerstormhatten gillade jag. Har den några speciella önskemål? I år är det ont om blommande växter kvar, den tidiga frosten vi fick gjorde slut på allt. Men ett par år har jag haft en Clematis 'Rouge Cardinal' som blommat ända till annandagen, det är härligt när man gör såna upptäckter. Ha en fin dag / gittan

Alen Trädgård sa...

Åh så mycket vackert du visar Karin, håller med dig om att det är underbart att få sätta upp utebelysningarna nu i höstmörkret ha det så jättegott /Monne

NinaVästerplana sa...

Det börjar bli riktigt njutbart o köra hem i mörkret o se alla ljus som lyser vid husen....
Förstår att du gläds ;-)

Eken var riktigt vacker.... sitter bladen kvar ända till jul tror du?
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

Karin SKARA sa...

Hej Gittan!
Stormhatten har jag på norrsidan av huset i "vanlig" jord, växer bra här och börjar blomma i Augusti. Vet inte om den kräver något speciellt men jag daltar inte med många växter.

Hej Monne!
Glömde köpa fler på julrean men jag får hålla bättre ordning i år. Vill ha många men de är ju så fasligt dyra tycker jag.

Hej Nina!
Tyvärr börjar de rasa nu, trots att bara några få är röda. Tråkigt men det kanske blir en bättre höst ett annat år.
Karin //

sara på hedepipan sa...

Verkligen konstigt att det fortfarande blommar.
Ja rönnar är så underbar, har bevingad benved och körsbärsbenved men de är inte så stor än men löven röda och så fina.
Kram sara

L. D. sa...

So you are having cooler weather too. I love the lights on the trees and the rose bud is beautiful. Great photos that you share.

Mia sa...

Tycker det är så härligt när ljusen är tända runt om i trädgårdarna, det ger riktig förjulstämning. Så stiligt det ser ut hos dig, men middagstider!! huff så mörkt.. Otrolig i allt det märka och kalla att dina stormhattar och rosor håller ut. Här är det 7 minusgrader och tio cm snö, så de enda blomster jag ser är isrosor på fönstren :)

Kelly H-Y sa...

Beautiful photos ... I can't believe those flowers are blooming this time of year - - amazing color!

Karin SKARA sa...

Hej Sara!
Jag tycker också det är knepigt att de orkar ens försöka blomma när det är så grått och regnigt väder.

Hej Mia!
Riktigt så mörkt har jag inte, kamran ljuger lite. Det är så skumt att den inte vill samma som jag. Dessutom är det en ny kamera och jag har inte lärt mig hur den skall ställas in riktigt.
Jag tar gärna en extra sväng med bilen denna tiden för att se hur andra pyntat sina trädgårdar. Gillar alla ljus som folk delar med sig av.

Karin //

Karin SKARA sa...

Hallo L.D.Burgus!
Yes, the weather in Sweden, Skara, is not the best this time of the year for a person like me, who prefer warmth wether. But sone it be better, only 4 month left :o)
Thanks for visiting.
Regards Karin //

Hallo Kelly H-Y!
It's not ordinary for them to bloom now, but this year have not the fall been really as usually.
Thanks for visiting.
Regards Karin //

Ing-Marie sa...

Va ljust och fint det blir med slingor (fick du fart på dina eller har du köpt nya ? )
Vilken massa fina blomor och blad du har kvar. Här finns endast några colchicum och vivor som blommar ännu och buskarna har inte ett blad kvar :-( Joo den vita julrosen förståss blommar nu....glömde den
-7,9 i natt, då vill inte mycket blomma.

Bitte sa...

Härliga bilder Karin. Hos mig finns inget blommigt i trädgården att fota nu. Alla träd och buskar har fällt sina blad, så nu är det bara att invänta våren.
Vackert med belysta granar.

Bitte