Vårt Paradis på jorden i höstskrud

Vårt Paradis på jorden i höstskrud
Välkommen att titta in, när du har vägen förbi Skara. Förvarna så vi finns hemma tel: 073 - 774 80 00 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mailadress: Byt ut & mot @

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- karinstellanolsson&hotmail.com ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

lördag 20 september 2008

Sista lasset tippat



Då var det färdigt. Vår första rabatt med mellanlager av plastduk.
Sista lasset med bark tippat, uppepå plastduken, innan vintern skall göra sitt med jorden inunder.

Det är alltid bra att vänta med planteringen till våren, så jorden får "sätta" sig ordentligt. LITE måste man ju ha att göra på vårkanten också, eller hur!

Finns inget tråkigare, än när växterna fryser upp första vintern, detta undviker man lättast med att inte plantera något efter Augusti månad, här i vår trädgård i alla fall har vi märkt.

En platå neråt, växte en vacker ormbunke, vi hoppas den skall överleva att få 1 dm bark över sig. Försöka skall man göra, när naturen har planterat så vackert.





Nu kan vi grunna och fundera hela långa "vintern" på vad som kan vara lättast att sköta här bak på berget. Visst finns det en del lite djupare hål men snittdjupet är bara 30 cm. Får inte bli för kraftigväxande saker.

Barrväxter, skall det enligt "chefen" vara mest av. Eftersom han har "sletet" med att göra rabatten, så kan han ju få bestämma denna gången.
(Bra för husfriden, om han tror han får sista ordet för en gång skull.)
.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Sökar krikonträd eller mirabellaträd.
Kan ni hjälpa oss ?
MVH Jyttelise Almqvist

Anonym sa...

Vilket jobb han gör din Stellan, sliter nästan hela semestern . Han får väl ta igen sig när han börjar jobba och inte har en så sträng bas över sig. ;-) Det blir säkert fin med några av danmarksbarren och de små från den fulla kassen. (ja du vet)
Jag har miniplantor av mirabeller till Jyttelise om hon vill ha. Jag känner en Jyttelise i Hova är det hon ?

Eden sa...

Hos oss är det jag som sliter som bara den. Visst är det kul men sen ligger jag tillsängs ett bra tag efter. Mailade dig men fick aldrig något svar :(

Karin SKARA sa...

Jyttelise : ledsen men jag har inga sådana träd. Kanske du kan få av Ing-Marie genom mig, om du mailar till mig så vidarebefodrar jag din önskan.

Ing-Marie : jag är inte alls sträng, han gör detta MOT min vilja.

Eden : Jag vill hålla mig ifrån grovarbete för min kropp säger nej, så det är därför han helt frivilligt gör detta. Jag har svarat på ditt mail, hoppas det kommit fram.

Karin //