Vårt Paradis på jorden i höstskrud

Vårt Paradis på jorden i höstskrud
Välkommen att titta in, när du har vägen förbi Skara. Förvarna så vi finns hemma tel: 073 - 774 80 00 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mailadress: Byt ut & mot @

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- karinstellanolsson&hotmail.com ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

måndag 24 maj 2010

Lycka är en liten vit blomma // Happiness

Så har Lewisiornas tid kommit, vi har inte så många men 2 av dem älskar jag över alla andra.
Först att slå ut är alltid Lewisia 'Little Plum' Den är så vacker i alla stadier.
Först slår en rosa blomma ut som sakta övergår till Aprikos när den åldras.
.
The time for Lewisia is her, we don't have so many of them but 2 I love more then other.
The first to flower is Lewisia 'Little Plum'
First flower is pink as soon slowly pass to apricot when it get older.



Rosa blomma på L. 'Little Plum' kanske kan du se lite skiftning av aprikos inne i mitten på varje kronblad.
.
Pink flower on L. 'Little Plum' maybe can you see a slightly variation of apricot in the centre of every petal.

Efter ca 1 vecka får den denna underbara apricosa färgen.
.
After approximately 1 week it has turn to this wonderful apricot colour.

Den älsta Lewisia vi har är Lewisia tweedyi // Praktlewisia. Denna plantan har vi haft sedan 1997 men den var nära att stryka med denna vinter, 3 månader med liggande snö är vi inte vana vid.
Detta är den enda växt i trädgården som vi ställer en burk över på vintern. Växter skall klarar sig själva utan en massa besvär. Annars kan någon annan odla dem, som vill springa runt och täcka trädgården med allehanda fula skapelser på hösten.
Hoppas det framgår på bilden att den är svagt apricos. Klicka på den så kanske det syns bättre.
.
The oldest Lewisia we have is Lewisia tweedyi. This plant have we had since 1997 but this winter was not kind to it, 3 month whit lie snow is we not used to.
This is the only plant we care abot whit a pot in the vinter. Plant shall survive whitout a lot of trouble. Otherwise can someone else grow them, as like to run around and cover the garden of all sorts ugly creation in autumn.
Hope that be clear from the picture that the flower are slightly apricot. Clik on it so maybe it's easier to see.

När vi var i Danmark 2008 fick jag se en liten, liten, liten kruka med Lewisia tweedyi på en växtmarknad. Jag frågade säljaren vilken färg blomman hade.
-Förmodligen vit blev svaret.
-Ja men, är den helt vit eller lite aprikos frågade jag då?
-Moderplantan är kritvit, sa hon då men detta är en fröplanta så det är ju svårt att veta vilken färg det blir.
-OK, 25:- Dk kronor är inte mycket pengar så jag köper den. Blir den lika aprikos som den där hemma gör det ju inte så mycket.
.
When we was in Denmark 2008 I found a small, small, small pot with Lewisia tweedyi on a gardenmarket. I ask the seller which colour the flower has.
-Presumably white, be the answer.
-Yes but, is it complete white or is it a slightly apricot?
-Motherplant is white, but this is a seedplant so the colour is not always the same.
-OK, 25:- Dkk is not so muth many so I bay it. If it turn apricot like the old one at home, it doesn't matter.


Idag slog den ut! Den är helt UNDERBART KRITVIT!!!
.
Today it flower. It's WONDERFUL CHALK WHITE!!!


Oh, så glad jag är. Har letat och letat i MÅNGA år efter en rent kritvit L. tweedyi och nu har jag den ÄNTLIGEN.
Den som väntar på något gott .....
.
I'm so happy. I have look och look in MANY year after a absolutely chalk white L. tweedyi and now I have one, FINALLY.
They as wait on something good .....

9 kommentarer:

Mimi sa...

Herregud så de var vackra! Speciellt den kritvita. Helt underbart vacker, förstår att du är nöjd!! Hälsn Mimi

Alen Trädgård sa...

Åhh, så vacker! Vi har faktiskt planterat 2 lewisior i år. Ha det gott/Monne

HelenJ sa...

Grattis - den är verkligen jättefin! Fast det är ju de aprikosa också...
När jag är klar med ommöbleringen i min trädgård ska jag också skaffa lewisior, jag tycker de är så vackra!

trädgårdsdrömmar sa...

Hej. Dina Lewisior är ju helt underbara.Den vita väckte verkligen mitt habegär.Ha det gott.Gunsan

NinaVästerplana sa...

Uj, uj, uj...... såna läckerheter!
Tror det får bli en grushög på gårdsplan ;-)
Ha´t himla gôrgôtt
Nina

Ingmarie We sa...

Ja den kritvita är helt underbar.

Mia sa...

Lewisia faller jag alltid pladask för när jag ser dom blomma. Försöker mig på nytt med två stycken i år igen. Men den vita var fantastisk, vilken färg, eller avdsaknad av färg då, helt ren. Mycket söt :)

Linda Lunda sa...

WoW!!

Karin SKARA sa...

Kul att ni gillar den tjejer, för det gör jag också. Sliter snart upp en gång förbi den.
Karin //