Vårt Paradis på jorden i höstskrud

Vårt Paradis på jorden i höstskrud
Välkommen att titta in, när du har vägen förbi Skara. Förvarna så vi finns hemma tel: 073 - 774 80 00 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mailadress: Byt ut & mot @

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- karinstellanolsson&hotmail.com ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

tisdag 25 november 2008

Acer / Lönnar med vackra bladfärger

Innan vinterbilderna tar över min Blogg måste jag bara få visa lite vackra Lönnar som växer i vår trädgård.


Acer japonicum 'Aconitifolium' Flikbladig Solfjäderslönn sommarblad



Acer japonicum 'Aconitifolium' "näsorna" är alldeles röda och ludna.

Acer japonicum 'Aconitifolium' Höstfärgen är helt enastående


Acer palmatum 'Beni Hime' Utspringet av dessa blad är ljusrött för att övergå till en grön sommarfärg.


Acer palmatum 'Dissectum garnet' Min första Lönn, inköpt på B&W 1993. Det var med detta inköp det hela startade för mig detta med trädgård.


Acer palmatum 'Higasayama' Flikiga och "taggiga" blad med otroligt vackert utseende. MÅSTE ses på riktigt. Går inte att få fram på bild hur vacker denna Lönn är.


Acer palmatum 'Koto no Ito' Underbart flikbladig Japansk Lönn


Acer palmatum 'Orido Nishiki' har både rosa och vita bladkanter. Mycket vackert mot det gröna mittpartiet.


Acer palmatum 'Ornatum' i höstskrud


Acer palmatum 'Osakazuki' vårbild på de gröna bladen och röda "näsorna"


Acer palmatum 'Osakazuki' Alldeles knallröd blir denna Lönnen på hösten.

Acer palmatum 'Shigitatsu-sawa' vackert ljusgröna blad med tydliga gröna ådror


Acer palmatum 'Trompenburg' Mörkröd sommarfärg har denna Japansk Lönn

Acer palmatum 'Trompenburg' skulle nästan kunna säga svartröd färg

Acer palmatum 'Trompenburg' "näsorna" är vackert ljusröda

Acer pensylvanicum är en Amerikansk strimlönn med "hela" gröna blad och gröna "näsor"


Acer pensylvanicum stammen är vackert ådrad

Acer shirasawanum 'Aureum' Japansk Gyllenlönn kallades tidigare för gulbladig Solfjäderslönn

Acer shirasawanum 'Aureum' bild på "näsorna" som är mörkt brunröda


Ja det var några av de Lönnar som bor i vår trädgård.
Hoppas du fick inspiration till att skaffa någon av dem.
.
Sätter man dom bara i vindskyddat läge i halvskugga med lite torv och grus inblandat i jorden, så klarar dom sig förvånandsvärt bra även upp i zonerna. Vi har zon 3 här hos oss.
.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte bara bladfärgerna som är vackra. Jag tycker bladformerna är väldigt fina också. ......Vad jag längtar efter våren och sommaren nu när du visar lönn bilderna

Anonym sa...

Är det bara jag som tittar och beundrar dina lönnar Karin ?

Gunilla sa...

Hej Karin
Vilka fantastiska höstfärger på lönnarna om jag bara hade några av dessa skulle jag vara glad.

Ha en fortsatt bra kväll

Gunilla

Anonym sa...

Hej Karin! Vad roligt att jag dök in på just din sida när jag googlade på olika Acer. Gud vilka snyggingar ni har. Sparar sidan under favoriter så jag kan komma tillbaka.

Underbart!

Camilla i Värnamo